Atal honetan irakurketaren ulermena
lantzeko estrategia ezberdinak garatzeko jarduera posibleak eskaintzen ditugu.
Horretarako testu honetan oinarritu gara:
Carney, Y.H.
(1992). Enseñanza de la comprensión lectora, MEC-Moraba, 87-107
AUTOREAREKIN ELKARRIZKETA
AUTOREAREKIN ELKARRIZKETA
·
Zertarako?
o
Ikasleak ekintza eta pentsamendua bereiz dezaten.
·
Nola?
o
Testua irakurtzen ari diren bitartean egilearekin hitz
egiten ari diren bezala, berari egingo dioten galderak eta iruzkinak idatzi
beharko dituzte bazterrean.
ESTIMATU, IRAKURRI, ERANTZUN, GALDETU
·
Zertarako?
o
Aurrezagutzekin informazio berria eraikitzeko
·
Nola?
o
Azpitituluei, marrazkiei eta diagramei erreparatu
o
Irakasleak testuaren lehenengo orria erakutsiko die
ikasleei eta zertaz joango den pentsatu beharko dute. Aterako diren ideiak nota
bezala hartuko dira
o
Hurrengo pausua oso garrantzitsua da, testua osorik
irakurri behar dute.
o
Irakurleek testua irakurtzen ari ziren bitartean izan
dituzten pentsamenduak komunean jarriko dira.
o
Azkenik, hasieran izandako aurrezagutzak edo bakoitzak
bere buruari egindako galderak: zeri buruz joango da testua? …
erantzuteko aukera ederra da.
BERRIRO KONTATU
·
Zertarako?
o
Irakurritako testu bat gogorarazteko
·
Nola?
o
Irakurri baino lehenago zeri buruz doan aurreikusi
titulua, azpititulua eta marrazkiak begiratuz.
o
Testua irakurri ostean, irakurritakoa klasean kontatu
beharko dute ikasleek. Ahoz edo idatziz izan daiteke.
o
Prozesu honetan ezingo da berriro testura bueltatu, buruz
kontatu beharko dute irakurritakoa.
ELEMENTUAK KENDU
·
Zertarako?
o
Irakurtzen ari diren bitartean iragarpenak egitea,
informazio semantiko eta sintaktikoa kontuan hartuz, kohesioa eta ulermena
bultzatzeko.
·
Nola?
o
Tarte bat aukeratu ostean, 10 hitzetatik bat kenduko da
o
Aukeratutako tartea altua irakurri eta geri, hitzak
kenduta, falta diren hitzen aurreikuspena egingo da, hitz berrien zergatia
arrazoituz
IKERKETA-PENTSAMENDU ZUZENDUA
·
Zertarako?
o “Aprender a
aprender a partir del texto”
·
Nola?
o Ikasleak
testua irakurtzen joango diren heinean, ideiak antolatzen joango dira
panoramika estrukturatu bat marraztuz
o Hurrengo
pausua testuaren irakurketa gidatzea izango da, hau da, irakasleak galdera
espezifikoak egingo ditu testuan agertzen diren puntu batzuen inguruan.
o
Honela irakurri ostean, talde txikietan testuan agertzen
den edukiaren inguruan hausnartuko dute. Galdera hauek erabili daitezke. Zeri
buruz zihoan testua? Zer ikasi duzu? Zein da testuaren ideia nagusiena?...
o
Amaitzeko, hau guztia eskema edo laburpen erara idatziko
dute ikasleek irakurritako edukia ez ahazteko.
ARAZOAREN BILA
·
Zertarako?
o
Ikasleei animatzea behar den tokian kontsulta egitea
aurkitutako arazoa ebazteko. Honetarako oso garrantzitsua da taldeko elkarrizketa.
·
Nola?
o
Lehenik eta behin arazoa identifikatu.
o
Arazoen inguruko aurre ikuspen bat egingo dute ikasleek,
hau da, erantzun posibleak pentsatuko dute.
o
Bakoitzak egindako aurreikuspen hori taldekideen artean
komunean jarriko dute.
o
Jarraian, liburutegian arazo horren inguruko 5 liburu
aurkitu beharko dituzte arazoa ikertzeko.
o
Irakasleak ikasleei lana aurreratzeko fitxa batzuk egin
dezake lehenago.
o
Ondoren, ikasleek bakoitzak egindako ikerketaren inguruan
hitz egingo dute talde txikietan, izandako arazoak azalduz
o
Lehenago, irakasleak testuak izan beharko duen forma
erakutsi beharko die ikasleei
PROZESUAREN PROIEKTUA “PUZLEAK”
·
Zertarako?
o
Irakurleak testua bukaeran eskatzen zaiona egiteko, behar
bezala jarrai dezan.
·
Nola?
o
Jolas bat erakutsi beste ikasle talde bati, arauen testu
erraz bat idatziz.
o
Jarraitu beharreko instrukzioen laburpena idatzi,
marrazkiak eta diagramak erabiliz.
o
Instrukzio lista bat ordenatu.
o
Ikasleek eskolara jolas bat ekarriko dute eta berauen
instrukzioak hausnartzen dituzte.
o
Irakurketa gidatu bat eskatuko duen testu bat banatuko
die irakasleak 2-3ko taldeko ikasleei.
o
Testua atalka irakurri beharko dute, ikasleak denak
batera jarrai dezaten pausuak.
o
Etapa bakoitza amaitzean, ikasleek izandako aurrerapenak,
arazoak, … komunean jarriko dituzte eta ostean hurrengo etapara pasako dira.
o
Testua irakurri ostean irakurritakoa beste era batera
azaltzea eskatuko zaie ikasleei.
o
Azken etapa, idatzitakoa beste talde bati erakustea
izango da.
No hay comentarios:
Publicar un comentario