KONTAKETAREN GARRANTZIA
garrantziaz ohartu beharko ginateke. Kontaketarekin haurraren interesan piztu dezakegu eta ondoren irakurtzeko nahiz idazteko gogoa piztu.
Irakasleak interakzio giro bat sortu behar du, ahozkoa modu esanguratsuago batean lantzeko. Horretarako estrategia batzuk martxan jartzea egokia izan liteke, horretarako
ikasleen emankortasuna bilatuko du: talde
txikietan jardun, hitz ematea, entzutea, entzunaren inguruan lan
egiteko estrategia sofistikatuak garatzea…Zer esanik ez dago, gelaren
antolaketak interakzioaren alderdia ere ukitzen duela. Adibidez, lanak talde
txikitan planteatuz gero, irakasleak aukera gehiago du taldearekin gaia
eraikitzen laguntzeko, euren arteko komunikazioa
sortuz eta ahozkoa etengabe landuz. Baita ere aipatu beharra dago
ikasle-irakasle harreman horizontalak,
elkarrekintza giro handiago bat
sortu duela, orain bakoitzak pentsatzen duena adierazteko askatasun handiagoa
duelako.
Hemen
txertatzen ditugu kontaketaren garrantzia aipatzen duten hainbat
esteka. Gure ustez, ahozkoaren lanketa egitea ezinbestekoa izango da
irakurketa/idazketaren lanketaren hastapenerako.Hona hemen esteka interesgarri batzuk:
- http://www.galtzagorri.eus/behinola/dokumentuak/hizpide-8.pdf
- http://www.galtzagorri.eus/behinola/dokumentuak/hitzatzea-7.pdf
- http://www.galtzagorri.eus/behinola/dokumentuak/hitz-eta-pitz-7.pdf
ULERMENAREN LANKETA
Atal honetan ulermena lantzeko estrategia ezberdinak ageri dira. Hauek
dira testuan zehar planteatzen diren estrategiak:
Kolaborazioan
oinarritutako narrazioa:
Ikasleak, bere pasarteak sortzen ditu. Bertan testurik
gabeko liburu ilustratu bat erabiltzen du, bere pasarteak idazteko.
Kolaboraziozkoa dela esaten zaio, bertan, autore originalaren eta ikaslearen
artean kolaborazioa eskatzen duelako.
Testu
sortak:
Testu bat zatitxotan moztean datza estrategia hau. Zatiak
egindakoan, ikasle edo ikasle talde bakoitzari zati bat ematen zaio. Bertan
ikasleak sortu behar dute testuaren esanahia. Aipatu beharra dago, adina eta
trebetasunera egokitu beharko direla testu zatiak. Hau da, zatitutakoen jarraipena
errazagoa edo zailagoa izango da duen jarraipenaren arabera.
Narrazio
tramak:
Narrazio tramak, testuaren eskema bat dela esan genezake.
Honen helburua, testuaren egitura eta esanahi koherentea sortzean datza. Hau
da, paragrafo hasieran idatzitakoa jarraitu beharko dute. Horrela, egitura eta
esan edo idatzi beharrekoa ondo bideratuko dute.
Narrazioaren
transformazioa:
Bertan, bi ikasleen elkar eragina eskatzen da. Bien artean,
kontaketa berreraiki eta aurkeztu behar baitute. Horretarako, ikasleek, gehigarri
ikusgarriak sortzen dituzte, testuaren irakurketa errazteko. Honekin, ikasleak
estimulatzea lortzen da.
Pertsonaien
fitxak:
Ikasleek, pertsonalitatetan zentratzeko estrategia da hau.
Bertan, ikasleek, pertsonaiei buruzko fitxak bete beharko dituzte non pertsonai
bakoitzaren itxura, pertsonaien arteko erlazioak eta pertsonalitateaz jabetu
beharko diren. Estrategia honekin, enpatia landuz gain, norberari buruzko
hausnarketa sakona egiten laguntzen du, bera eta pertsonaiaren arteko
antzekotasunez jabetuko baita.
Pertsonai
batekin elkarrizketa idatzia:
Estrategia hau, idatzizko elkarrizketan oinarritzen da.
Azken urtetan asko erabili da estrategia hau, lagunen arteko elkarrizketa
idaztea, ikasleei atsegina egiten zaiolako. Kasu honetan, elkarrizketa liburu
bateko pertsonai batekin egitea eskatzen da. Honek, ikasleak pertsonaia
ezagutzea eta ulertzea eskatzen du, elkarrizketa bat asmatu ahal izateko.
Bukatu
gabeko istorioa:
Ikasleei, istorio bateko hasiera ematen zaie eta beraiek
asmatu behar dute jarraipena. Horretarako, ikaslea hasierarekin lotura eginez
idazten jarraituko du, hurrengo ikaslearen txanda izan arte. Honek, alde
batetik, aurreko dena irakurtzea eskatzen du eta bestetik, bere ikaskideak esan
nahi zuenarekin bat egitea eta jarraitzea eskatzen du. Hau da, idazle bat
bezala irakurtzea eskatzen du.
Pertsonaiei
elkarrizketak:
Estrategia honek, testuaren ulermen maila handia eskatzen
du. Dena dela, irakurlea pertsonaian sartzea estimulatzen du. Elkarrizketatzeko
egoeran jartzean ikasle bat, honek, hausnartu egin beharko du pertsonaiaren
gaitasunak zeintzuk diren.
Soziograma
literarioa:
Estrategia honen helburua, pertsonai guztien arteko
erlazioak kontutan izanda eskema bat sortzea da. Honekin testua hobeto ulertzen
du irakurleak eta pertsonai bakoitzaren izaeraz hausnartzea lortzen da.
Ikusitako
estrategiak demostratzen dute, aukera asko ditugula ulermena lantzeko. Guztiak
desberdinak izanda ere, denak dute ezaugarriren bat komunean.
-Irakurritako testuen inguruko esanahia sortzen laguntzen
dute.
-Ezagutza koherente bat sortzea eskatzen dute.
-Estimulazioan oinarritutako modu desberdinak eskaintzen
dituzte, testuak bere osotasunean ulertzeko.
-Irakaslearen bideratzaile lanak oso garrantzitsuak dira, eredu izan behar baita ikasleen aurrean, hauek ondo ulertu dezaten estrategiak.
IRAKURKETA ULERMENERAKO ARIKETA POSIBLEAK
Atal honetan irakurketaren ulermena lantzeko estrategia ezberdinak garatzeko jarduera posibleak eskaintzen ditugu. Horretarako testu honetan oinarritu gara:
Carney, Y.H. (1992). Enseñanza de la comprensión lectora, MEC-Moraba, 87-107
P
2 AUTOREAREKIN ELKARRIZKETA
·
Zertarako
à ikasleak ekintza eta pentsamendua bereiz dezaten.
·
Nola?
o Testua irakurtzen ari diren bitartean egilearekin hitz
egiten ari diren bezala, berari egingo dioten galderak eta iruzkinak idatzi
beharko dituzte bazterrean.
3 ESTIMATU, IRAKURRI, ERANTZUN, GALDETU
·
Zertarako
à aurrezagutzekin informazio berria eraikitzeko
·
Nola?
o Azpitituluei, marrazkiei eta diagramei erreparatu
o Irakasleak testuaren lehenengo orria erakutsiko die
ikasleei eta zertaz joango den pentsatu beharko dute. Aterako diren ideiak nota
bezala hartuko dira
o Hurrengo pausua oso garrantzitsua da, testua osorik
irakurri behar dute.
o Irakurleek testua irakurtzen ari ziren bitartean izan
dituzten pentsamenduak komunean jarriko dira.
o Azkenik, hasieran izandako aurrezagutzak edo bakoitzak
bere buruari egindako galderak: zeri
buruz joango da testua? … erantzuteko
aukera ederra da.
4. BERRIRO KONTATU
·
Zertarako
à irakurritako testu bat gogorarazteko
·
Nola?
o Irakurri baino
lehenago zeri buruz doan aurreikusi titulua, azpititulua eta marrazkiak
begiratuz
o Testua irakurri ostean, irakurritakoa klasean kontatu
beharko dute ikasleek. Ahoz edo idatziz izan daiteke
o Prozesu honetan ezingo da berriro testura bueltatu, buruz
kontatu beharko dute irakurritakoa
5. ELEMENTUAK KENDU
·
Zertarako
à irakurtzen ari diren bitartean iragarpenak egitea,
informazio semantiko eta sintaktikoa kontuan hartuz, kohesioa eta ulermena
bultzatzeko.
·
Nola?
o Tarte bat aukeratu ostean, 10 hitzetatik bat kenduko da
o Aukeratutako tartea altua irakurri eta geri, hitzak kenduta,
falta diren hitzen aurreikuspena egingo da, hitz berrien zergatia arrazoituz
6. IKERKETA-PENTSAMENDU ZUZENDUA
·
Zertarakoà “aprender a aprender a partir del texto”
·
Nola?
o Ikasleak testua irakurtzen joango diren heinean, ideiak
antolatzen joango dira panoramika estrukturatu bat marraztuz
o Hurrengo pausua testuaren irakurketa gidatzea izango da,
hau da, irakasleak galdera espezifikoak egingo ditu testuan agertzen diren
puntu batzuen inguruan.
o Honela irakurri ostean, talde txikietan testuan agertzen
den edukiaren inguruan hausnartuko dute. Galdera hauek erabili daitezke. Zeri
buruz zihoan testua? Zer ikasi duzu? Zein da testuaren ideia nagusiena?...
o Amaitzeko, hau guztia eskema edo laburpen erara idatziko
dute ikasleek irakurritako edukia ez ahazteko.
7. ARAZOAREN BILA
·
Zertarakoà ikasleei animatzea behar den tokian kontsulta egitea
aurkitutako arazoa ebazteko. Honetarako oso garrantzitsua da taldeko
elkarrizketa.
·
Nola?
o Lehenik eta behin arazoa identifikatu
o Arazoen inguruko aurre ikuspen bat egingo dute ikasleek,
hau da, erantzun posibleak pentsatuko dute.
o Bakoitzak egindako aurreikuspen hori taldekideen artean
komunean jarriko dute.
o Jarraian, liburutegian arazo horren inguruko 5 liburu
aurkitu beharko dituzte arazoa ikertzeko
o Irakasleak ikasleei lana aurreratzeko fitxa batzuk egin
dezake lehenago
o Ondoren, ikasleek bakoitzak egindako ikerketaren inguruan
hitz egingo dute talde txikietan, izandako arazoak azalduz
o Lehenago, irakasleak testuak izan beharko duen forma
erakutsi beharko die ikasleei
8. PROZESUAREN PROIEKTUA “PUZLEAK”
·
Zertarako
à irakurleak testua bukaeran eskatzen zaiona egiteko,
behar bezala jarrai dezan
·
Nola?
ü Jolas bat erakutsi beste ikasle talde bati, arauen testu
erraz bat idatziz
ü Jarraitu beharreko instrukzioen laburpena idatzi,
marrazkiak eta diagramak erabiliz
ü Instrukzio lista bat ordenatu
o Ikasleek eskolara jolas bat ekarriko dute eta berauen
instrukzioak hausnartzen dituzte
o Irakurketa gidatu bat eskatuko duen testu bat banatuko
die irakasleak 2-3ko taldeko ikasleei.
o Testua atalka irakurri beharko dute, ikasleak denak
batera jarrai dezaten pausuak.
o Etapa bakoitza amaitzean, ikasleek izandako aurrerapenak,
arazoak, … komunean jarriko dituzte eta ostean hurrengo etapara pasako dira
o Testua irakurri ostean irakurritakoa beste era batera
azaltzea eskatuko zaie ikasleei
o Azken etapa, idatzitakoa beste talde bati erakustea
izango da.
No hay comentarios:
Publicar un comentario