JOLASA: IDAZKETA IRAKURKETA IKASKUNTZAREN IPARRA
Idazten eta irakurtzen ikasteko prozesuak, orain
arte oso prozesu disziplinatuak izan dira. hori horrela, irakaslearen egitekoa
izan da batik bat, ikasleei alfabetoa erakutsi, hizki elkarketa ezberdinen
arteko loturak nola egin edota esaldiak ulertu eta osatzekoa nola irakatsi.
Irakaskuntza prozesu horretan, autonomiak toki urria izan du; ezagutzen
transferentzia bitartez gauzatzen den prozesua izanda. Horrekin batera, idazketari
dagokionez, kaligrafia liburuxkak egiteak izugarrizko garrantzia izan du;
ariketa desmotibagarria, errepikakorra eta bat ere erakargarritasun gabea.
Bestetik, ahots gorako irakurketak, ikasleak gaizki sentiarazten dien eguneroko
egoerak bihurtu dira eskoletan. Gainera, egoera bietan, ikasle guztiei une
berean gaitasun jakin batzuk garatzea espero dugu; ikasle bakoitzaren
gaitasunak eta erritmoak errespetatu gabe.
Horren guztiaren aurrean, beharrezkoa deritzogu
irakurketa-idazketa gaitasuna eraikitzeko prozesuak berritzea eta beste aukera
batzuk ikasgeletara eramatea. Ikasleen autonomia sustatu eta norberak bere
mailan gaitasun horiek garatzeko eta ezagutzak eraikitzeko aukera eskaintzea
alegia. Baina nola egin? Zer egin?
Gure aburuz, adin tarte horretan jolasak ikasleen
egunerokotasunean duen garrantzia aintzat hartuta, ikasgelan aukera egon
beharko litzateke jolasteko, esploratzeko, deskubritzeko eta autonomiaz
ezagutza berriak eraikitzeko. Horretarako baina irakasleak helburu horiek
lortzeko baliabide eta material egokiak eskaini behar ditu.
Lan honekin, hizkuntzaren trataerari bira eman eta
jolasaren bidez ikasleak ezagutzak eraiki ditzaketeela frogatzea nahi izan
dugu, zuen eskura jolas ezberdinak jarri eta baliabide ezberdinak ezagutarazi
dezazuen.
Gure proposamena, ikasgeletan hizkuntza idatziari
eskainitako txoko finko bat jartzea da. non idatzizko hizkuntzara hurbildu eta
ikasleek alor horretan beharrezko ezagutzak garatzeko aukera izango duten.
Txoko horretan egiten den eskaintzak jolas funtzioa izango du eta bertan
aurkituko dituzten jolasek, kontzeptu berriak ezagutu, komunikatzeko bide
berriak esploratu eta praktikaren bidez ikasteko aukera izango dute. Izan ere,
bertan egongo diren materialei esker, objektuak deskribatu, instrukzioak eman,
kontzeptuen arteko loturak egin, grafemak ezagutu, grafemak eta fonemen arteko
loturak egin, hizkien antolaketarekin hitzak sortu, kontakizunak asmatu eta sortu,
inprobisatu … egin ahal izango dute besteak beste.
Txoko finko horretan, liburuak, motrizitate fina eta
grafomotrizitatea lantzeko materiala, hizkiak … izango dituzte eta aukera
izango dute hauek esploratzeko eta askatasunez jolasaren bitartez ezagutzak
eraikitzeko. Horren harira, teknologi berriak gure gizartean duen pisuak
ikusita, ordenagailuak ere izango dituzte; hizkuntza idatzia lantzeko jolasekin
aritu ahal izateko. Eskaintza hori elikatzeko, azpian sortu eta txertatu
ditugun jolasak erabil ditzakezue, Lehen Hezkuntzako lehen ziklorako
baliagarriak baitira:
NOR NAIZ?
ADI IRAKURRI ETA EGOKIA AUKERATU
HIZKIAK ANTOLATUZ HITZAK SORTU
HIZKI LARRIAK ETA HIZKI HEXEAK EZAGUTZEN
HIZKI SOPA
HIZKI SOPA ZEIN DA EGOKIENA? Zeitzuk dira animalia hauek?
No hay comentarios:
Publicar un comentario